Oyunlar

NFS Rivals İçin Yolun Sonu: Çevrimiçi Modlar Kapanıyor

10 yılı aşkın süredir yarış severlere hizmet veren Need for Speed: Rivals, 7 Ekim 2025’te çevrimiçi modlarına veda ediyor. Karar, dijital oyunların ömrü ve sahiplik hakları tartışmasını yeniden alevlendirdi.

Elektronik Arts (EA), 2013 yılında piyasaya sürdüğü popüler yarış oyunu Need for Speed: Rivals için çevrimiçi desteği sonlandırma kararı aldığını duyurdu. Yapılan açıklamaya göre, oyunun çevrimiçi hizmetleri 7 Ekim 2025 tarihinde tamamen kapatılacak. Bu duyuru, çevrimiçi oyunların güncel durumunu takip eden bağımsız kaynak Delisted Games tarafından fark edilerek gün yüzüne çıkarıldı.

Rivals, PlayStation 3, Xbox 360 ve PC platformları için 15 Kasım 2013’te çıkış yapmıştı. Ardından, yeni nesil konsollar için güncellenmiş sürümleri 2014’ün Ekim ayında PlayStation 4 ve Xbox One için yayınlanmıştı. Ancak alınan bu yeni kararla birlikte, oyun PS4 ve Xbox One sürümlerinde çevrimiçi oynanamayacak ve dolayısıyla PS5 ve Xbox Series X|S üzerinden geriye dönük oynayan kullanıcılar da bu modlara erişimini kaybedecek.

Çevrimiçi Yarışların Sonu mu Geliyor?

Need for Speed serisi, özellikle çevrimiçi rekabet odaklı yapısıyla yarış tutkunlarının gözdesi olmuş bir marka. Diğer oyunculara karşı gerçek zamanlı yarışmak, serinin en büyük cazibe unsurlarından biriydi. Ancak EA’nın Rivals için çevrimiçi hizmetleri kapatma kararı, serinin hayranları arasında hayal kırıklığına yol açtı.

İyi haber şu ki, Rivals hâlâ çevrimdışı tek oyunculu modları desteklemeye devam edecek. Bu da demek oluyor ki, nostalji yapmak isteyen oyuncular 7 Ekim sonrası da Rivals’ı deneyimleyebilecek. Fakat çevrimiçi odaklı oyunlar için bu durum pek de yaygın değil.

Anthem ve Kapatılan Diğer Oyunlar

EA'nın bu kararı, daha önce 2026’nın başlarında çevrimiçi servisleri kapatılacağı açıklanan Anthem gibi tamamen çevrimiçi oyunlarla aynı kaderi paylaşmıyor olsa da, dikkatleri yeniden “oyunların dijital raf ömrü” konusuna çekti.

Bu gelişmeler, “Stop Killing Games” adlı kampanyayı da yeniden gündeme taşıdı. Bu kampanya, oyunculara satılan dijital oyunların yayıncılar tarafından geri alınamaması gerektiğini savunuyor. Yani, bir oyuncu bir oyunu satın aldıysa, onun çevrimiçi servisleri kapanmış olsa bile erişiminin bir şekilde korunması gerektiğini iddia ediyor.

Stop Killing Games kampanyası ilk kez geçtiğimiz yıl başlatıldı ve kısa süre önce 1 milyon imzaya ulaştı. Bu, video oyun sektöründe dijital oyunların korunması konusunu ciddi şekilde tartışmaya açtı. Ancak birçok büyük oyun yayıncısı, bu önerilerin uygulanması hâlinde çevrimiçi oyun geliştirme maliyetlerinin aşırı artacağını ve sürdürülebilirliğin tehlikeye gireceğini savunuyor.

'Bu Satın Alma Değilse, Korsanlık da Hırsızlık Değil'

Kampanyaya dikkat çeken en çarpıcı yorumlardan biri ise, Minecraft’ın yaratıcısı Markus "Notch" Persson’dan geldi. Notch, sosyal medya üzerinden yaptığı açıklamada, "Bir oyunu satın almak, eğer gerçekten bir satın alma değilse, o zaman korsanlık da hırsızlık değildir" ifadelerini kullandı.

Notch, büyük oyun yayıncılarının, oyuncuların oyunları satın almadığını; yalnızca yayıncıların istediği sürece oyunu oynama “lisansı” aldığını savunduğu yaklaşımı eleştirdi. Bu yaklaşım, son yıllarda giderek daha fazla dijital oyunun erişilemez hale gelmesiyle birlikte yoğun tepki topluyor.

Dijital Oyunların Geleceği: Sahip miyiz, Kiracı mı?

Need for Speed: Rivals gibi köklü oyunların bile belirli bir tarihten sonra çevrimiçi işlevselliklerini yitirmesi, dijital içeriklerin kalıcılığı konusundaki tartışmaları daha da derinleştiriyor. Oyunseverlerin “sahiplik” algısı ile yayıncıların “erişim izni” anlayışı arasındaki uçurum büyüyor.

EA’nın bu kararı, yalnızca bir oyunun çevrimiçi modlarının sonu değil; aynı zamanda oyuncularla yayıncılar arasındaki güven ilişkisinin sınandığı bir sürecin yansıması olarak da okunabilir.